Tekst nodig?


Tekst

Tekst nodig?
Als je voor je website, brochure of magazine een tekst nodig hebt, maar deze zelf niet kunt schrijven, kun je mij of een andere tekstschrijver hier voor inschakelen.

Doel bereiken
Het schrijven van een goede tekst kan heel lastig zijn. Niet iedereen vindt het makkelijk om een tekst te schrijven die foutloos en prettig leesbaar is en waar je je doel mee bereikt. Het doel van de tekst kan van alles zijn; soms is de bedoeling dat de tekst mensen overhaalt om een product te kopen of gebruik te maken van een dienst, maar het kan ook zijn dat de tekst de lezer moet informeren over een onderwerp of puur bedoeld is om de lezer te entertainen.

Prikkelen
Wat het doel ook is, de woorden in de tekst moeten de lezer boeien, prikkelen; de lezer moet uitgenodigd worden de tekst te lezen en vervolgens door te blijven lezen. Als de lezer vervolgens tot actie overgaat en het product aanschaft of gebruik maakt van de dienst, weer wat nieuws heeft geleerd of zich geamuseerd voelt, dan heb je je doel bereikt. En dat is de bedoeling.

Schrijftalent
Nu blinkt niet iedereen uit in taal en spelling. Er zijn best veel mensen die hier moeite mee hebben. Dat is natuurlijk niet erg, maar dan wordt het schrijven van een goede tekst een behoorlijke opgave. Je kan er dan veel tijd aan kwijt zijn en vervolgens vraag je je af of je tekst kwalitatief wel goed is en het beoogde doel zal bereiken. Gelukkig zijn er mensen die hier wel talent voor hebben, het ook nog eens graag doen en er hun beroep van hebben gemaakt om je dit klusje uit handen te nemen. Ideaal toch?!

Goede tekst
Wat is nou eigenlijk een goede tekst? Waar moet die aan voldoen? Dat ligt natuurlijk ook aan het doel dat je er mee wilt bereiken, maar over het algemeen genomen zijn de volgende punten belangrijk:
• De tekst is prettig leesbaar
• Er staan geen spellingsfouten in en de grammatica is correct
• Je bereikt er het gewenste resultaat mee
• De tekst is afgestemd op de doelgroep

Indruk maken
Voldoet je tekst aan al het bovenstaande, dan ben je al een heel eind. Dan heb je een goede tekst en kan je er van uitgaan dat die doet wat je zou willen dat die doet. Alleen is de ene goede tekst de andere niet en waarom is die ene dan toch net even wat beter dan die andere? Dit heeft ook met smaak te maken, want de ene persoon wil het liefst feiten lezen zonder poespas, terwijl de andere daar al snel bij in slaap sukkelt. Het uiteindelijke verschil van kwaliteit zit hem toch in de mate waarin een tekst echt indruk maakt en de lezer echt raakt.

Aanspreken
Stel je schrijft iets over een dieet. Je kan er van uitgaan dat de mensen die de tekst lezen hier al in geïnteresseerd zijn. De tekst staat waarschijnlijk op een website over dit onderwerp, dus als iemand daar terecht komt, is dat ook met een bepaalde reden. Maar wanneer zal iemand dit nou echt aanspreken en denken; “misschien moet ik ook eens overgaan op dit dieet of misschien is dit wel iets voor die of die”. Je hebt de lezer dan overgehaald en indruk gemaakt. Maat hoe doe je dit?

Passie vertalen
Naar mijn mening is een voorwaarde dat je oprecht bent en ook daadwekelijk wil dat de lezer het dieet gaat volgen. Je gelooft er zelf in en gunt de lezer ook hetzelfde voordeel. Het kan zijn dat je nu denkt: “Maar als tekstschrijver, schrijf je iets voor een ander en is je relatie tot het product of dienst anders”. Dat klopt, maar ik kan me heel goed verplaatsen in een ander en als je jouw passie voor jouw product op mij overbrengt, dan vertaal ik die in een goede tekst. Ik breng precies over wat jij wil. Ik zeg met de tekst wat jij wil zeggen.